Verhalen en anecdotes uit de verpleeghuis zorg en kleinschalig wonen  »  Uncategorized   »   zoek dekking

zoek dekking

by de man in de zorg on November 6, 2009

zoek dekking
“Ik heb pijn in mijn hart” gaf een bewoner vannacht aan; toen ik nachtdienst had op mijn kleinschalig woonproject voor dementerende bejaarden.
“En waar heeft u exact pijn” vroeg ik haar.
Ze keek me aan.
“Kunt u het aanwijzen waar de pijn zit”? vroeg ik.
Haar hand gleed naar beneden naar de rechter onderbuik; nar tien centimeter naast haar navel.
“En daar heeft u pijn”?
“Ja; daar heb ik pijn; ik heb pijn in mijn hart en daar heb ik pijn…. want hier zit toch mijn hart”?
Ik drukte op de aangewezen plaats en inderdaad zij gaf pijn aan.
“Daar zit de pijn en u heeft daar hartpijn….. maar daar is uw hart niet”
“Oh nee? Waar is dan mijn hart”?

Ik besloot wijselijk mijn mond te houden en handelde volgens hoe ons is geleerd in zo’n situatie. Een ding stond volkomen vast. Ze had pijn; in haar benoeming hartpijn; op een plaats waar je hart niet zit.
Daarna contact opgenomen met mijn nachthoofd en het probleem voorgelegd en gemeld en in overleg geen actie ondernomen vanwege de hartpijn die geen hartpijn was. Vermeld om een verdomd goede eden. Dekking

Het vervelende is dat deze hartpijn bij de familie aankomt. Ik had hartpijn; en johan heeft daar niets mee gedaan. Hij liet mij liggen; terwijl ik hulp nodig had vanwege mijn hartpijn.
Familie kan met dit verhaal van een dementerende op verschillende manier mee omgaan. De meeste familie zal begrijpen dat je hier goed mee bent omgegaan. Er is echter een mogenlijkheid dat de familie het verhaal gelooft…… ondanks… ondanks…. ondanks…..
De familie kan je gaan vastnagelen; en helaas zijn er talloze voorbeelden waarbij zorgpersoneel goed heeft gehandeld; waarbij de zorgverlener aan het kortste eind trok. Gaan met zo’n verhaal naar een leidinggevende; een hoofd zorg een locatie manager naar een klachtencommisie. Een leidingevende…. dat valt uit te leggen; maar komt zo’n onterechte beschuldiging van het niet ingrijpen bij hartpijn waarvan de familie aanneemt dat het waar is hoger…. er zijn talloze voorbeelden waarbij de zorgverlener de zwakste schakel is en was……

Ik heb over het incident contact genomen met mijn nachthoofd; hoewel er geen enkele reden was dat deze pijn ook hartpijn was. Om een ding en om een verdomd goede reden.
Dekking.
Iemand de het verhaal kan bevestigen en dat je in overleg of per order heb gehandeld. Door schade en schande leer je in de zorg soms; ook ik. Ook ik ben wel eens bij een vorige werkgever om zo’n reden keihard onderuit gehaald. En je leert…. dek je altijd in en zorg voor dekking. De zorgverlener is bij een klacht veelal de zwakste schakel….

Previous post:

Next post: